📣Szanowni Klienci! Informujemy, że w dniach 01–02.05 sklep Fersk będzie nieczynny. Wysyłki realizowane będą od 2 maja. Przepraszamy za wszelkie niedogodności.
0
Blog Fersk

Maksymalna temperatura w pracy. Co mówią o niej przepisy prawa?

Opublikowano: poniedziałek, 05.05.2025

Klimatyztor Fersk Vind 2

Temperatura ma duży wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka. Dotyczy to zarówno mieszkania, jak i miejsca pracy. Odpowiednie warunki termiczne pozwalają na zwiększenie efektywności pracy i poprawę samopoczucia. Sprawdź, jak zadbać o odpowiednie warunki w biurze i poza nim. Poznaj najważniejsze zapisy prawne dotyczące temperatury.

Maksymalna temperatura w pracy – regulacje, przepisy i zalecenia

Aktualne przepisy prawne nie określają maksymalnej temperatury w miejscu pracy.

Wyjątkiem są warunki pracy dla pracowników młodocianych.

W tym przypadku obowiązuje limit maksymalnej temperatury do 30°C wraz z ograniczeniem wilgotności względnej powietrza do 65%. 

Przepisy BHP wskazują także minimalne wartości temperatury dotyczące pracowników w każdym przedziale wiekowym.

Wymagane wartości to co najmniej:

  • 18°C dla lekkiej pracy fizycznej i biurowej,
  • 14°C dla ciężkiej pracy fizycznej.
Wskaźnik temperatury i wilgotności powietrza
Wskaźnik temperatury i wilgotności powietrza

Ważne przepisy dotyczące temperatury pracy

Poza minimalną i maksymalną temperaturą, warto wiedzieć, że:

  • Pracownik może odmówić wykonywania zadań, jeśli temperatura powietrza jest niższa niż ta ustalona przepisami.
  • Na podstawie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi napoje chłodzące, jeśli temperatura przekracza 28°C w pomieszczeniach zamkniętych i 25°C w otwartej przestrzeni.

Jaka jest optymalna temperatura w miejscu pracy?

Odpowiednia temperatura przekłada się na zaangażowanie pracowników oraz ich efektywność.

Minimalna lub maksymalna temperatura w pracy może powodować rozdrażnienie i problemy ze skupieniem.

Optymalna temperatura różni się w zależności od sezonu i rodzaju pracy.

Zalecany przez Instytut Medycyny pracy warunki wyglądają następująco:

  • 20 – 22,8°C zimą przy lekkiej pracy lub pracy siedzącej,
  • 23,9 – 26,7°C latem przy lekkiej pracy lub pracy siedzącej,
  • 18,3°C przy średnio ciężkiej pracy fizycznej,
  • 15,5°C przy bardzo ciężkiej pracy fizycznej.

Poza samą temperaturą polecamy zadbać o wilgotność powietrza, która powinna mieścić się w zakresie od 40 do 60%.

Wilgotność powietrza a temperatura

Jak zmniejszyć temperaturę w biurze? Zadbaj o komfort termiczny z wydajnym klimatyzatorem

Odpowiednia temperatura w biurze umożliwia wydajną pracę, zwłaszcza w sezonie letnim.

Dlatego w miejscu pracy warto zainstalować klimatyzator przenośny lub stacjonarny.

Szczególnie polecamy modele ze sprężarką inwerterową, które pozwalają na chłodzenie i ogrzewanie pomieszczeń w zależności od ustawionego trybu pracy. Taki sprzęt pozwoli Ci ustalić odpowiednią temperaturę przez cały rok.

Do większych biur warto wybrać klimatyzację stacjonarną, którą wyróżnia wysoka moc chłodnicza.

Do mniejszych przestrzeni rekomendujemy klimatyzator przenośny, którego atutem jest atrakcyjna cena i łatwy montaż. Taki typ klimatyzatora zainstalujesz samodzielnie poprzez dołączenie rury wyrzutowej do okna, za pomocą uszczelki.

Mocny klimatyzator przenośny - model Fersk Vind 2

Przykładem wydajnego klimatyzatora przenośnego jest model Fersk Vind 2, który poza chłodzeniem ogrzewa, osusza, cyrkuluje i oczyszcza powietrze. To urządzenie pozwoli Ci pozbyć się szkodliwych cząstek stałych i zadbać o odpowiednią wilgotność powietrza.

Jego zaletą jest wysoka moc chłodzenia, która wystarcza do biur o wielkości 40 m².

Dodatkowo podczas fali upałów polecamy zasłonić okna roletami, które ograniczą dopływ ciepła do pomieszczenia.

Podsumowanie

Przepisy prawne w Polsce nie określają maksymalnej temperatury w pracy, z wyjątkiem pracowników młodocianych, dla których limit wynosi 30°C, przy 65% wilgotności względna powietrza.

Przepisy BHP wskazują natomiast minimalne wartości temperatury, które wynoszą 18°C dla lekkiej pracy fizycznej i biurowej oraz 14°C dla ciężkiej pracy fizycznej.

Jeśli temperatura jest niższa, pracownik ma prawo przerwać wykonywanie swoich obowiązków. W przypadku bardzo wysokiej temperatury w pomieszczeniu lub poza nim pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom napoi chłodzących.

Optymalna temperatura do pracy w biurze to przedział od 20 do 22,8°C, z kolei optymalna wilgotność powinna mieścić się w zakresie od 40 do 60%.

Jeśli chcesz skutecznie zadbać o warunki pracy, postaw na klimatyzator przenośny, który pomoże Ci schłodzić wszystkie pomieszczenia. Wielofunkcyjne i gotowe do pracy urządzenia znajdziesz w ofercie sklepu Fersk.

Postaw na maksymalny komfort w domu i miejscu pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przesyłając swój komentarz, wyrażasz zgodę na warunki regulujące publikowanie opinii na Fersk.pl.
Homespot EU sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, będzie pełnić rolę administratora danych osobowych, które podajesz lub zostawiasz, przesyłając swoją opinię. Twoja opinia stanie się widoczna po pozytywnym procesie weryfikacji.

Przeczytaj również

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do sklepu